Sportdag

Ondanks de warme temperaturen trotseerden we een wandeling naar het voetbalplein te Michelbeke om daar een dagje te sporten! Hier gingen we in de voormiddag aan de slag met zaklopen, touwtrekken, schoppen op doel, gooien met een bal en bowling! Tussendoor werd er heel wat gedronken want we zweten alles er zomaar terug uit! Na de eerste spelronde was het tijd voor een leuke picknick en vrij spel of een rustmomentje voor wie wou. In de namiddag gingen we verder aan de slag met wolfje-wolfje-hoe-laat-is-het of 1,2,3-piano, de parachute waarbij we onder andere een kat en muisspel speelden, dassenroof (ingekleed als de vos en zijn kippen), zakdoekje leggen en als laatste stonden er enkele estafettespelen gepland maar deze ronde werd vervangen door een een rustig activiteitje aangezien velen onder ons hier even nood aan hadden. De vriendjes hebben allen flink gestapt en gesport! Gelukkig had juf Yentl wat extra water voorzien want wat een hete dag was het! Hopelijk hebben de kapoentjes enthousiast kunnen vertellen over hun sportdag en hebben ze goed geslapen!

Lou is jarig!

We bouwden alvast ons eerste feest voor de kinderen die in de vakantie verjaren. Lou mocht de spits afbijten en met deze warme temperaturen zorgde hij voor een verfrissende afkoeling! Mmm lekker!

Vaderdag

Net zoals Noach zijn sommige van onze papa’s soms eens aan de slag met een hamer. Uiteraard zijn er soms ook mama’s die hun handigheid bovenhalen om aan de slag te gaan. Naar aanleiding daarvan gingen we allen in de klas op ontdekking naar allemaal verschillende materialen zoals bouten, moeren, vijzen, nagels, hamers,.. in verschillende formaten en kleuren. Zo ontdekten we welke materialen we voor vijzen konden gebruiken, welke voor bouten en welke voor nagels. Sommigen onder ons maakten muziek met de verschillende materialen of ontdekten de magnetische kracht. Nagels in een blok hout kloppen leek toch wat moeilijker dan gedacht! Gelukkig waren er goede afspraken en bleven onze vingers heel. Verder konden de kinderen aan de slag met hamertje tik, het maken van papa’s uit k’nex, het werkhuis van papa, de racehoek en natuurlijk ook de poppenhoek waarbij ons fantasiespel en inlevingsvermogen volop tot uiting kwam.

Daarnaast gingen we natuurlijk aan de slag met het maken van een fijn cadeautje voor onze lieve papa’s! Als eerste mochten we onze creativiteit de vrij loop laten gaan. De kinderen spatten erop los! Gelukkig konden we door het goede weer naar buiten om deze activiteit uit te voeren. De klas had anders meteen een nieuw fris kleurtje gehad! Nadien toverden we rare bruine vormen om in een heus kleurenspel. Eens we de plakband losmaakten kwamen er mooie vormen tevoorschijn. De kinderen mochten zelf twee activiteiten kiezen die ze graag eens zouden doen met hun papa. De juf schreef dit op een briefje en ging het op ons bordje. Tijd voor plezier papa!

De ark van Noach

We startten het thema met een heuse brainstorm over ‘de wereld’. Wat is er allemaal op onze aarde? Wat leeft er op aarde? Hoe ziet de aarde eruit? Wat kwam er al veel informatie tevoorschijn. Als brugverhaal werd het boek ‘Anna maakt ruzie’ van Kathleen Amant voorgelezen, waarna we de overschakeling maakten naar de ruziënde mensen aan het begin van het verhaal ‘De ark van Noach’. We gingen volop experimenteren en exploreren rond drijven en zinken en verdiepten ons in de verschillende elementen van het Bijbelverhaal. Zo gingen we aan de slag met het maken van onze kijkdoos, speelden we rollenspelen met de boot en de verschillende dieren, moesten we zorgdragen voor de dieren en elkaar, leerden we samenwerken, zongen we een lied, enzoverder.

Feest voor Rémy!

Op 23 mei as Rémy jarig! Hiep hiep hoera voor onze grote vriend!

Gevoelens

Tijdens het thema gevoelens gingen we als eerste in gesprek over de basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig. Wanneer waren de kinderen al eens boos? Hoe voelden ze zich vandaag? Nadien gingen we aan de slag met het maken van een gevoelsmeter. Op deze manier kunnen de kinderen aangeven wanneer ze zich bv. blij of net boos voelen. De klassikale gevoelsmeter werd ook nogmaals aangehaald en verwerkt in activiteiten en situaties die zich voordoen. Aan de hand van het verhaal ‘het kleurenmonster’ gingen we aan de slag met het organiseren van onze gevoelens, maakten we zelf enkele gevoelensmonsters, keken we in de spiegel naar onze mimiek, we leerden gevoelens herkennen en in de juiste kleur aanduiden, maakten we gebruik van maskers, gingen aan de slag met een zoekopdracht omtrent de prenten van het verhaal,… We sloten onze week af met een heus ZEN-moment waarbij we allen tot rust kwamen.

Sportdag: De Olympische Spelen

Op donderdag 20 mei gingen de Olympische Spelen van Het Groene Lilare Michelbeke door. Het weer bleef ons gunstig waardoor we allen samen, buiten op de grote speelplaats van het middelbaar onze verschillende disciplines konden uitvoeren. Als eerste werd er een parade gehouden met alle deelnemende landen, van België tot Frankrijk, Duitsland en Italië. Eens aan de slag verzamelden we frietjes in onze puntzak, bouwden een zo hoog mogelijke toren van Pisa, gooiden sinaasappelen in de mand, gingen op trektocht doorheen de bergen en nog zoveel meer. Tijdens de namiddag mochten de kinderen volop fietsen en steppen. Eerst wat vrij de speelplaats van het lager ontdekken en nadien aan de hand van een wedstrijdje, parcours,… Als afsluiter van de dag werd de prijsuitreiking gehouden. Iedereen verdiende een medaille voor hun sportieve inzet!

Verjaardag Lander

14 mei was Lander jarig! Vanwege het verlengde weekend moesten we zijn feestje uitstellen naar maandag 17 mei maar dat maakte het niet minder fijn!

Dansen met Ezeltje

Verjaardag Nanou

Hiep hiep hoera voor Nanou!

Moederdag

Wat houden we toch van onze mama’s! Elk jaar is er een dag waarop we onze mama in de bloemetjes zetten maar eigenlijk verdienen ze dit elke dag van het jaar! We startten de week met een brainstorm over ‘mijn mama’. Hoe ziet jouw mama er uit? Wat doet jouw mama graag? Is jouw mama lief? We speelden een logispel waarbij we zoveel mogelijk bloemen moesten verzamelen, we maakten een patronenketting voor mama, we verzorgden onze poppen in de poppenhoek en gingen mooie wandelingen maken. Verder gingen we natuurlijk volop aan de slag met het maken van ons cadeautje voor moederdag. Wat moesten we hard werken. Maar plots waren al onze werkjes verdwenen! Florke wist ons te vertellen dat een dief al onze schaaltjes meegenomen had naar huis! We moesten nog 2 taakjes volbrengen en dan ging de dief de werkjes terug naar de klas brengen. Gelukkig waren ze net op tijd terug om mee te nemen naar huis. Nu de cadeautjes nog enkele dagen verstoppen tot wanneer we ze aan onze mama mogen geven.

Verjaardag Elfie

Elfie is jarig! We maakten er een heus feest van in de klas! Kijk zelf maar:

Lente

Na de paaspauze namen we nog even de tijd om de lente van dichterbij te bekijken. Op dagen met mooi weer profiteerden we hier met volle teugen van en gingen we lekker buiten aan de slag. We keken rond in de tuin van de school en zochten bloemen en bloesems aan de bomen. Als afsluiter van mooie dagen mochten we dan ook vaak even op de speeltuin naast onze klas spelen op de speelplaats van de lagere school. Verder gingen we zelf aan de slag met het zaaien van waterkers en enkele bloemen voor in de klas. Hoe lang zou het duren voor we plantjes en bloemetjes te zien krijgen? We bliezen takken op een blad en toverden er enkele bloesems aan. Naast bloemen, planten en bomen leerden we ook nog wat bij over jonge dieren. Zo kwam er zelfs een geitje op bezoek! Wim de spin leerde ons enkele themawoorden aan en we gingen in onze hoeken volop aan de slag et het nabouwen van lente-taferelen, het spelen van een memory en nog zoveel meer!

Lentewandeling rondom onze school!

Bij de aanvang van de lente konden we niet anders dan naar buiten gaan! Al snel zagen we de bloesems, hoorden we de zoemende bijen, zagen we de paaslelies , hoorden we de vogels tjilpen en genoten we van de konijntjes, lammetjes, schapen, kippen en hanen. Ook meneer pauw was van de partij!

Jilte is jarig! Hiep hiep hoera!

Jilte was jarig op 20 maart en dat vierden wij vergezeld van een zonnetje! Zo konden we het lekkers buiten op eten.

In de klas bekeken we de verjaardagsmap! Jilte gaf alles een blij groen gezichtje. Maar opgelet want op het einde van de dag veranderde ze in een leeuw! grrrrrrrrrr

Dramatisatie van Woeste Willem

Na het verhaal uit de prentenboek en het kijken naar het muziektheater was het de beurt aan de kleuters!

Zij mochten zich, via de dramatisatie, inleven in de rol van Willem of Frank!

Geniet maar mee!

Drijven en zinken

In thema piraten leerden de kinderen ook wat drijven en zinken is! Soms kwamen we tot verrassende conclusies! Kijken jullie mee?

De axenroos!

Wie ontvangt er niet graag eens een complimentje? De wasbeer, één van de dieren van de axenroos, leert ons hoe fijn het is om een compliment te krijgen en zeker om er één te geven! Met een bol wol in de aanslag, maakten we er een gezellige activiteit van! Na het geven van een compliment geven we de bol door; zo maken we een spinnenweb! brrrr

Elena is jarig! Bravo!

Op 2 februari vierde Elena haar 4de verjaardag! Liedjes zingen, een kaartje kiezen, samen met Erik de ezel dansen, een cadeautje kiezen, geschminkt worden, samen lekkers eten…het hoort er allemaal bij!

Van harte proficiat lieve Elena!

Op zoek naar energiebronnen en energieverbruik

Tijdens een prachtige ‘sneeuwochtend’ maakten we, samen met de kinderen van juf Griet, een wandeling rond onze school!

Eerst warmden we onszelf op door wat aerobics in de turnklas: want ook wij hebben en verbruiken energie.

Daarna gingen we op zoek naar energiegebruikers en energiebronnen. Moeilijke materie 😉

Alhoewel, al snel zagen we de vlag wapperen aan de voorkant van de school: windenergie!

Auto’s verbruiken en energie, alsook de kraan die de glasbol komt leegmaken.

En toen, na een tijdje stappen, zagen we een enorm groot bord, vol met zonnepanelen. Die kunnen zelfs draaien in de richting van de zon.

We zagen ook zonnepanelen op de daken.

Even springen om terug warm te krijgen en dan terug stappen naar onze warme klas!

Fijne feestdagen!

We wensen jullie allen een hele fijne feestdagen! Hopelijk kunnen jullie er toch een beetje van genieten. Wij hopen alvast dat 2021 een jaar van verlichting wordt. Dikke poepknuffel! (Weet je niet wat een poepknuffel is? Vraag maar eens aan onze kleine vrienden, ze zullen het met veel plezier eens voortonen!)

Kerstkaart Fijne Feestdagen goudlook | Kaartje2go | Fijne feestdagen, Kerst  kaarten, Feestdagen

Licht en donker – Kerstmis

Op maandag na het bezoek van Sinterklaas gingen we aan de slag met onze fijne cadeautjes! Nadien werd het thema licht en donker aangebracht waarbij we doorheen de week aan de slag gingen met verschillende soorten lichtbronnen en op ontdekking gingen in het donker. Gelukkig waren de andere kinderen dicht in de buurt om ons te leiden doorheen de donkere klas en gaven ze een tip wanneer het moeilijk was om te raden welk voorwerp we in onze handen hadden!

In de donkere hoek gingen we aan de slag met enkele lichtjes van de juf en onze eigen lichtjes. Wat een mooie taferelen kwamen er hierbij aan bod! Er waren felle, heldere lichtjes en warme kleuren, kaarsjes waar we ons niet aan konden verbranden, kleurenlichtjes, muziekjes, lichtgevende sterren, fluo, enzoverder. Ook de lichtbak stond in onze klas. Hierin konden we mooie tekeningen maken die door de combinatie van een lichte ondergrond en het zand mooie kunstwerken opleverde.

Natuurlijk gingen we ook aan de slag met het maken van ons kerstcadeau! Wat een uitdagende opdracht. Om de jas van de kerstman te kunnen versieren moesten we met crêpepapier de rand van een bordje omwikkelen. Soms hielp de juf even met vasthouden want te los wikkelen zorgt ervoor dat de jas van de kerstman uitvalt en te hard trekken zorgt ervoor dat de jas begon te scheuren! Opletten dus! Nadien moesten we strijkparels en stroken papieren op een touwtje rijgen. Wat een werk! Gelukkig zijn het flinke werkers in de klas! De armen, benen en het hoofd van de kerstman mochten we netjes inkleuren. Hopelijk waren jullie blij met jullie cadeautje!

Ook oefenden we onze nieuwjaarsbrief. Helpen jullie om deze thuis nog even verder te herhalen? We deden reeds goed ons best om de zinnetjes te onthouden. Iedereen mocht tijdens een toonmoment zijn opzegkunsten tonen en wat was ik verrast met de optredens! Flinke vriendjes van me.

Naast al dat werken was er natuurlijk ook tijd om te spelen! We gingen aan de slag met verhaaltjes over kerst, in de poppenhoek konden we ons verkleden met kerstmutsen en kerstversieringen en nadien ook in Jozef en Maria die op weg waren naar Bethlegem. In de klas stond er ook een kerstboom die we naar hartenlust konden versieren. Florke kreeg bezoek van enkele kerstpopjes die in ons poppenhuis kwamen logeren. De juf speelde met ons een pakjesspel en we keken allen samen naar een leuke kerstfilm. In de turnles was er een heus slingerparcours dat we allen na wat oefenen trots overwonnen!

Als afsluiter voor de vakantie vierden we de verjaardag van Maud! Ze had heel wat lekkers bij waarvan we allen Corona-proof konden smullen! Wat een feest!

Dag Sint en Piet!

Binnen het thema ‘Sinterklaas’ gingen we natuurlijk aan de slag met het maken van een wenslijst. De kinderen mochten doorheen verschillende speelgoedboekjes bladeren, waarbij ze telkens de materialen mochten uitknippen die ze graag zouden hebben. Hopelijk brengt de Sint ons iets van onze mooie lijsten! De kring werd omgetoverd tot een heuse stoomboot die we zelf konden versieren met prachtige tekeningen, in de poppenhoek konden we ons verkleden in Sint of Piet en maakten we toffe ritjes op Slecht-Weer-Vandaag. Verder gingen we aan de slag met een pepernotenfabriek, waarbij we de pepernoten splitsten in twee delen. Werden de pepernoten gelijk verdeeld of kon het ene kind er meer verzamelen dan het andere? Ook de pietenmemory vonden we heel tof. Konden de kinderen de kleur van de pietenmuts van elkaar onderscheiden? Wie dit al heel goed kon mocht ook eens de moeilijke memory proberen. Hierbij waren alle pluimen gelijk, maar de huidskleur van de pieten en de kleur van de pietenmutsen kon verschillen. Daarnaast bouwden we onze zandtafel om tot een lekker warme stal voor Slecht-Weer-Vandaag. In het stro werden verschillende snoepjes verstopt. We probeerden hierbij de juiste vormpjes te verzamelen op ons plankje. Echter gingen we ook zelf aan de slag met het maken van lekkernijen. We bakten allen samen lekkere pepernoten en speculaasjes! Tijdens de turnlessen moesten we een heus pietenparcours afwerken, wat hebben we gezweet!

De laatste week zetten we allen onze schoentjes voor Sinterklaas. Misschien kwam hij wel op bezoek in onze klas! En ja hoor, op een ochtend waren onze schoentjes helemaal leeg, in ons kringetje hadden Sinterklaas en Zwarte Piet onze koekjes opgegeten, had er een paard in onze stal gelegen en lagen er overal snoepjes, koekjes, chocolaatjes, marsepein en nog zoveel meer! De Sint bracht ons bezoekje waarbij we ons ingeoefend gedichtje konden opzeggen. Sinterkaas vond dit zo mooi dat we zelf 3 pakjes gekregen hebben! We kunnen nu in de klas aan de slag met ‘Yeti in mijn spaghetti’ een fijn motorisch spel, ‘Snuffie hup’ een actie-reactie-spel en een doos ‘Kid k’nex’ om ons assortiment te vergroten zodat we hier urenlang mee aan de slag kunnen!

Niet te vergeten: De advent ging van start! We maakten allen een mooi adventskaarsje omdat we zeker in deze tijden licht willen brengen bij elkaar!

Ik exploreer en experimenteer

Wat een leuke week vol fijne ontdekkingen! De kinderen gingen volop aan de slag met het aangeboden materiaal. Jammer dat de week zo snel om was! We gingen aan de slag met losse materialen waarbij de kinderen zelf op zoek gingen naar de mogelijkheden ervan. We maakten Ijsjes, mondmaskers, juwelen, verrekijkers, muziekdoosjes, gewichten, monsters, huisjes, auto’s, boten, torens, enzoverder. Op woensdag kregen we ook nog lekkere bergappelsienen, hiervan maakten we heerlijk fruitsap!

Kriebelen, wriemelen en kokkerellen!


Herfstvruchten en dieren

In de klas gingen we aan de slag met herfstvruchten herkennen en benoemen, herfstvruchten wegen, notensoep koken, een bos uit plasticine, patronen van herfstvruchten, het web van de spin, de eekhoorntjes, egels, uilen en nog zoveel meer!

Bezoek aan het park

op maandag brachten we samen met de vriendjes van juf Griet een bezoek aan het park. Onderweg verzamelden we al het afval dat we tegenkwamen. Dit hoort toch helemaal niet in onze natuur! Eens in het park gingen we op zoek naar verschillende bladeren en vruchten. We vonden paddenstoelen, wilde en tamme kastanjes, beukennootjes, vliegertjes en nog zoveel meer. Er waren grote en kleine bomen, dikke en dunne. Hoeveel vriendjes waren er nodig om rond een boom te kunnen? Verder liepen we over boomstammen, brachten we een bezoek aan het kasteel en lieten we het blaadjes regenen. Wat een leuke maar vermoeiende dag!

Herfstbladeren

De wind blies onze ramen open, de klas lag vol blaadjes en takken! We maakten snel wat plaats in onze ontdekbak waarna we op ontdekkingstocht gingen in de tuin van onze school. Na het verhaal dat de juf ons voorlas over blaadjes, gingen we aan de slag met plasticine: we maakten de takken van de bomen met herfstvruchten, een hoop geharkte blaadjes, enzoverder, we stempelden een boom vanuit het silhouet van ons hand en nog zoveel meer!



Lekker fruit!

Na ons bezoek aan de appelboomgaard gingen we aan de slag met het verkennen van enkele appels. Wat vonden we daar? Een klein gaatje! Hoe zou dat daar nu toch komen? Rupsje Nooitgenoeg had zich door onze appel heen gegeten. Niet enkel appels kwamen aan bod, maar ook peren, mandarijnen, bananen en nog zoveel meer! Onze fruitvriendjes kwamen op bezoek en hadden veel plezier! De juf vergat jammer genoeg onze leuke momenten vaak vast te leggen, oepsie!

Kermis en ballonnenwedstrijd!

Kermis op het plein! De schapen en geitjes zijn er dit jaar jammer genoeg niet, maar gelukkig is het viskraam wel van de partij! We mochten elk om beurt 10 eendjes vangen waarna we een cadeautje konden kiezen! We kozen voor een trompet, een pop, een auto, bellenblazers, serpentines, en nog zoveel meer! Nadien kregen we elk een ballon die we allen samen in de lucht lieten opgaan. Welke ballon zou het verste vliegen? Zou iemand onze ballon terugvinden? Hopelijk vliegt één van onze ballonnen het verst en winnen we de ballonnenwedstrijd!


Bezoek aan de appelboomgaard

Op dinsdag brachten we samen met de klas van juf Els en de klas van juf Griet een bezoek aan de appelboomgaard in de Lepelstraat. Wat een belevenis! We zagen de fruitplukkers aan het werk met manden op hun buik om de appels in te verzamelen, een tractor die volle bakken appels wegbracht en lege bakken in de plaats zette. Onder de appelbomen lagen zeer veel appels op de grond, hoe kwam dit nu toch? De fruitplukkers vertelden ons dat dit kwam door de warme zon die we nog te zien gekregen hebben en de felle wind die ons de afgelopen dagen geplaagd heeft. We gingen al snel verder want de fruitplukkers hadden nog veel werk. Er waren nog heel wat appelbomen En perenbomen die geplukt moesten worden! Daarnaast zagen we ook nog een ezel en bijenhotels! De bijtjes zorgen ervoor dat er lekker veel appels op de bomen groeien, MMM!

‘Jarig zijn’

De afgelopen twee weken gingen We aan de slag met het thema jarig zijn. We maakten een verjaardagskalender zodat we kunnen volgen wanneer het feest zal zijn in onze klas. We maakten slingers en ballonnen om onze klas te versieren. Als eerste was Florke Jarig. We organiseerden een heus feest voor Florke en hadden allen veel plezier. Op vrijdag kwam meneer Marc langs op onze school. Hij neemt namelijk afscheid van de school en mag gaan genieten van zijn welverdiend pensioen. We verwelkomden hem in een lange erehaag waarna we liedjes zongen en allen samen dansten.

Strapdag

De strapdag, wat is dat nu eigenlijk? In de klas kregen we hier wat meer informatie over, waarna we de verkeersregels nogmaals herhaalden en zelf op pad gingen. We kwamen allen zoveel als mogelijk te voet of met de fiets naar school om de slechte lucht die auto’s uitstoten te verminderen. Belangrijk hierbij is dat we ons steeds goed zichtbaar verplaatsen in het verkeer, zodat de auto’s die wel op de baan zijn ons goed kunnen zien. Heeft iedereen zijn fluohesje en fietshelm bij? Tijdens onze wandeling maakten we een tussenstop op het speelplein, wat een leuke en sportieve dag!

Florke is jarig!

Volgende week is Florke jarig! We zullen er een heus feest van maken. Hebben jullie enkele spullen waarmee we feest kunnen vieren in de klas (feesthoedjes, feestkleren, slingers,…)? Breng gerust mee! Dan kunnen we hier allen samen mee aan de slag.

Klasafspraken

Ontdekken in de klas

De kinderen gingen de afgelopen twee weken volop aan de slag met experimenteren en exploreren in de klas. Een heleboel materiaal werd aangebracht waarbij toch wel enkele belangrijke afspraken gemaakt werden. Verder werd er ook een dag ‘Omgaan met elkaar’ georganiseerd. Hierbij gingen alle kleuters tijdens klasoverschrijdende activiteiten aan de slag met het thema ‘Samen bouwen’. Hebben jullie de kunstwerken op het raam van het toilet al gezien?

Elaya is jarig!

Vandaag, 8 september, was Elaya jarig! We hebben er een heus feest van gemaakt!

Terug naar school!

Dag lieve vriendjes en ouders! Vandaag was het opnieuw de eerste schooldag. Deze keer extra speciaal want jullie zitten niet alleen in een nieuwe klas, maar hebben meteen ook een nieuwe juf! Juf Annick blijft nog even thuis waardoor juf Yentl paraat stond om de vriendjes van de zonnetjesklas te ontvangen. Het was een dag vol plezier waarbij we de hoekjes ontdekten en de schuilplaats van Florke, onze klaspop! Dat is de beste vriend van juf Yentl. Om deze fantastische eerste schooldag nooit te vergeten werden er enkele foto’s genomen. Kijk maar even verder en geniet mee!

Tweede kleuterklas – Michelbeke