Keukenmaterialen ontdekken! (kookactiviteit)

Opnieuw een kookactiviteit! Joepie!
We gebruikten zo goed als alle geleerde keukenmaterialen eens zelf.
Ook termen als: au bain marie, tot sneeuw kloppen,…. We kennen ze nu door en door omdat we ze zelf hebben toegepast.
Of het scheiden van een eigeel en eiwit nu effectief bij iedereen lukt? Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken, maar we deden zeker en vast ons best!

Bezoekje aan de bibliotheek van Brakel

3 keer per jaar bezoeken we de bibliotheek en kiezen we enkele boeken die ons interesseren.

Week van het bos!

Tijd om te gaan ravotten in het bos!
Een bosspel werd voorzien door onze turnmeesters.
Met de fiets gingen we vlot naar het Kloosterbos en terug.
De weergoden waren ons goed gezind en wij konden dus ten volle genieten van al het groen en de mooie natuur!

Project: de reis van appel tot appelmoes (appelmoesbedrijfje starten)

De leerlingen hebben een hele reis achter de rug: appels plukken, research doen, een naam en logo bedenken voor hun bedrijf, een recept zoeken én uiteindelijk het maken van de appelmoes zelf.
Een fijne en leerrijke ervaring voor iedereen.
Talenten kwamen naar boven!

Meetparcours in de klas

Het weer zat niet mee, dus deden we ons meetparcours rond inhoud maar in de klas :-).

Muzische les rond René Margritte en de toekomstschool

Geniet mee van onze muzische namiddag! 🙂

Serieus aan’t werk!

Eventjes tussendoor willen we ook laten weten dat we ook echt serieus kunnen werken! 🙂

Wiskundige termen en bewegen? Het kan!

Een herhaling van de wiskundige termen: optelling, aftrekking, som, verschil, …
Het lijkt een saaie instructie en dat is het ook …
Tenzij de kinderen weten dat ze dit nodig hebben voor een groepsopdracht!
Alle termen werden goed ingeprent, waarna we naar de turnzaal trokken en de juf een aantal raadsels gaf:
‘Hoe heet de uitkomst van een optelling?’
Allen moesten ze zo snel mogelijk samen het woord ‘som’ bedenken en vormen op de grond, met hun eigen lichaam!

Muzische vorming – mime spelers

Soms zeggen beelden meer dan woorden… Ook bij mime is dat zo!
De leerlingen speelden elk (of per 2) een situatie na zonder te praten en enkel gebruik te maken van zeer sprekende gebaren en gelaatsuitdrukkingen.
Makkelijk?
Absoluut niet!
Maar wat deden ze dit fantastisch!

Samenstellingen – spel op de speelplaats!

Na onze spellingles waren de leerlingen helemaal klaargestoomd om een spel te spelen rond de samenstellingen die we leerden!
Woorden als vuurrood, brooddoos, weggaan, … Ze zaten allen in het spel!
6 groepen gingen de strijd aan.
Allen kwamen ze in de top 3 terecht! Zo spannend was het!
En… weet je?
De leerlingen schreven geen enkele samenstelling fout! Oké ja, er werd één schrijffoutje gemaakt, maar dat laten we buiten beschouwing want het was geen fout aan de samenstelling.
Als leerkracht was ik dus behoorlijk fier op hun spelprestatie!

Schriftles vs. bewegingstussendoortje

We herhaalden de hoofdletters I, J, F en K.
Om het wat fijner te maken speelden we ook een bewegingstussendoortje!

Derde en vierde leerjaar – Elst