Omgaan met elkaar of “vriendjesdag”

Vandaag (vrijdag 14 januari) hadden we onze 2e dag rond “omgaan met elkaar”. Een dagje waarbij we de sociale vaardigheden nog eens bijzonder in de kijker zetten. Die -oh zo vervelende- Covid zorgde ervoor dat we geen klasgroepen mochten mengen om te spelen maar binnen onze eigen klas hebben we er toch een fijne ‘vriendjesdag’ van gemaakt! We herhaalden onze klas- en schoolafspraken en daarna gingen we aan het werk. we hebben een groepswerk gemaakt: de kleuters scheurden en kleefden, kleurden aan een tekening van een vriendje en vriendinnetje. De peuters hebben met de handjes in de verf en behangerslijm gewreven en we drukten er hartjes mee af. Zo hebben we een nieuw groepswerk om ons prikbord te versieren. We hebben ook samen gedanst, samen gespeeld en konden ervaren dat het fijn is om samen met vriendjes te zijn!

Welkom Febe, Marie, Liam en Arthur!

Vandaag was het de grote dag voor Febe, Marie, Liam en Arthur ! Zij zetten hun eerste stapjes op onze school en deden het super! Welkom, nieuwe vriendjes en hopelijk voelen jullie zich vlug thuis in ons klasje!

Hierbij vinden jullie wat sfeerbeelden uit onze klas en uit het turnklasje (met juf Kaat)

Joepie! Eona is jarig!

Vandaag mag Eona zich een echte regenboogprises noemen en wel nog eentje dat jarig is! Dat Eona gek is op regenbogen wisten we al maar vandaag heeft ze ook héél wat fruit mee om samen een reuzengrote en superlekkere regenboog te maken! Eerst was alle drukte wel wat veel maar na een tijdje zagen we toch een mooie lach op Eona’s snoet! We hebben voor haar gezongen, rond de stoel gedanst, een ballon opgeblazen en uiteraard de regenboog gemaakt. Die was niet alleen erg kleurrijk maar ook superlekker! Daarna was het tijd voor de feestmuziek en zo gingen we feestend de kerstvakantie tegemoet. Dikke proficiat, Eona en bedankt voor de traktatie!

Op weg naar Kerstmis

De Sint is nog maar net het land uit of we tellen al af naar het volgende feest: Kerstmis! We spelen rond “licht en donker” en mogen allerlei figuurtjes op de lichtbak leggen, er wordt gespeeld met zaklampen in een donker hoekje, we beluisteren het kerstverhaal en spelen zelf Jozef, Maria, herder,… . Uiteraard hebben we ook onze kerstboom gezet: de één koos een mooie roze kerstbal, de ander een zwarte. We hingen ze hoog en laag en oefenden ook zo de begrippen nog eens in. Buiten is het nat en guur maar wij maken het sfeervol en lekker warm in de klas op weg naar Kerstmis!

Hieperdepiep…hoera voor Nelle!

Nelle mag drie kaarsjes uitblazen vandaag en daar is ze bijzonder trots op! Fier als een gieter komt ze ’s morgens de klas binnen en ze geniet de hele dag. We hebben gezongen en gedanst, een kaartje geschreven, een kroon gemaakt en lekkere poezenmandarijntjes gegeten. Zoals altijd sloten we het feest af met luide feestmuziek. Dikke proficiat, Nelle en bedankt voor het lekkers!

Hij komt, hij komt…Sinterklaas natuurlijk!

Juf Ellen loopt momenteel stage bij ons en samen tellen wij de dagen af naar het feest van Sinterklaas! In de klas kunnen wij ons al verkleden, we rijden met stokpaardjes rond, versieren onze eigen pietenmuts en maken vlagjes om onze klas te versieren. Juf Els speelde met ons ook een kleurenspel met snoepjes en pakjes. En op vrijdag was het eindelijk zover…ondanks de slechte coronacijfers brachten Sint en Piet ons toch nog een bezoekje. We hebben gezongen en gedanst, Remi gaf zijn doos met tutjes aan de Sint en wij kregen de geschenkjes mee naar onze klas. We kregen een mooie babypop, 2 koptelefoons voor in de luisterhoek en een memoryspel. Dikke dank Sint en Piet en hopelijk tot volgend jaar!

Goudlokje en de drie beren

De sprookjesboom heeft weer een nieuw verhaaltje voor ons klaar: Goudlokje en de drie beren. We hebben een krullende blonde pruik voor Goudlokje en een mooie rok en ook berenmutsen voor papa Beer, mama Beer en kleine Beer. We leren de begrippen groot, klein, het grootst en het kleinst vlot benoemen met alle materialen uit ons berenhuis.We stempelden met een toiletrolletjes Goudlokjes krullen of met sponsen een berenkopje. Iedereen scheurde of knipte berenoortjes of de pruik van Goudlokje die we aandeden op vrijdag op ons berenfeest. We kookten zelf berenpap, gingen op stap terwijl de pap afkoelde en konden daarna smullen. Als beertjes en Goudlokjes gingen we naar huis.

De sprookjesboom

Het is binnenkort “voorleesweek” en weet je wie ook SUPERMOOI kan vertellen? De sprookjesboom uit het sprookjesbos van de Efteling. We hebben eerst onze eigen sprookjesboom geknutseld met papier-maché. Iedereen kon meehelpen door grote stukken krantenpapier te bestrijken met behangerslijm. Na het weekend stond er plots een mooi boek bij onze sprookjesboom. Het boek met als titel “de laarzen van de reus”. De juf las het boek voor en onze kapoenen genoten met volle teugen van het verhaal. Er stonden ook reuzengrote laarzen in de klas en een hemd voor Reus om met te spelen. Klein Duimpje had de laarzen van de reus gestolen en wij hebben daar de hele week rond gewerkt. We kleurden laarzen in met echte schoencrème, stapten met grote laarzen door de klas, konden met touwtjes veters rijgen,… .

Later op de week beluisterden we ook het verhaal van “de reuzentaart”. Reus was weer eens gulzig geweest en at de hele taart voorde prinses op: een taart van wel 100 tompouces! Onze kleuters hebben dan maar nieuwe taartjes geknutseld en die zagen er best lekker uit.

Nu zijn we benieuwd welk verhaaltje er volgende week op ons wacht…

Onderwaterwereld in Stella Matutina

Op donderdag 18 november werden onze kapoenen een hele voormiddag verwacht in “de dageraad” in Stella Matutina. We doken er “de onderwaterwereld” in, de leerlingen van het 6e jaar verzorging zorgden voor een leuke sfeer en deden allerlei activiteiten en spelletjes met ons. We werden zelfs verwend met een ‘visgebakje’ (appelflap in de vorm van een vis en een “zeeblauw drankje” met bosbessen. Het was een superleuke voormiddag en iedereen amuseerde zich. Bij het weggaan kregen we allemaal nog een mooi diploma!

Dikke proficiat aan alle leerlingen en hun begeleidende leerkrachten voor de fijne voormiddag!

Welkom Elisabeth!

De herfstvakantie is voorbij en wij mochten vandaag een nieuw vriendinnetje welkom heten: Elisabeth! Hopelijk voelt ze zich vlug thuis in onze klas. Hierbij ook wat sfeerbeelden uit ons klasje!

Krullenbol “de kronkelworm”

Tijd voor onze 2e krullenbol van dit schooljaar…de kronkelworm. We hebben zelf op en langs touwen gelopen, we lieten lintjes kronkelen door de lucht en vandaag tekenen we met wasco rond een touw. Krinkel de krinkel en kronkel de kronkel…best moeilijk hoor maar vooral ook leuk!

Herfst in de tuin

We kijken door de ruiten en wat zien we buiten? De blaadjes krijgen nieuwe kleuren en vallen stilaan naar beneden…het is herfst. We trokken meteen vandaag naar onze schooltuin want de herfst is mooi maar het typische ‘herfstweer’ dat er vanaf morgen wordt voorspeld lijkt ons toch wat minder leuk. We konden heel wat mooi gekleurde blaadjes, kastanjes, bolsters, eikels en dennenappels verzamelen. Die krijgen een plaatsje in de herfstbak in de klas. We gingen ook op zoek naar paddenstoelen maar hebben er géén gevonden, misschien komen we nog wel eens terug en wie weet zijn er dan wel te zien. In de klas werd verder gewerkt rond “de herfst”. We stempelen met herfstkleuren, leren iets meer over de dieren in het bos, tellen noten en zingen ons liedje over ‘vijf herfstblaadjes’. Hieronder al een aantal foto’s, later volgen er meer. Herfstgroetjes van ons allemaal!

Het kleurenmonster

We hebben twee weken gewerkt rond het prentenboek van Anna Llennas ‘Het kleurenmonster’. Het kleurenmonster ging net als onze kleuters voor het eerst naar school maar raakte daardoor erg in de war: hij voelde zich blij, bang, boos, verdrietig…heel wat gevoelens door elkaar. Gelukkig hielp zijn vriendinnetje hem om de gevoelens netjes te kunnen ordenen en voelt hij zich nu weer tip top in orde! Wij gaven een monster heel wat kleuren, we werkten met een nieuwe gevoelsmeter, boetseerden monstertjes in de kleur van het gevoel, speelden allerlei spelletjes,… . Op héél boze muziek maakten we een ‘boze’ tekening en we schilderden de pikdonkere nacht waar Laban, het spookje zo bang van is, de immer vrolijke zon hebben we beplakt met gescheurde stukjes geel papier en we stempelden ook een zee vol blauwe tranen. De gevoelsmeter zullen we de rest van het schooljaar verder gebruiken en we zijn blij dat het kleurenmosnter er ons zo flink mee op weg hielp!

Kermis in het dorp!

Het is ondertussen al een jarenlange traditie dat wij op de eerste dinsdag van oktober naar de kermis mogen gaan. Elk jaar trakteert het bloemencomité en de Sociale werken H. De Croo onze kleuters op een beurt “eendjes vissen”. De weergoden waren ons die dag helemaal niet gunstig gezind dus…door de regen naar de kermis. Maar al het hemelwater kon onze prent niet bederven: we zaten netjes op een rij en hengelden er op los. Als de bakjes vol waren, mochten we de gevangen eendjes inruilen voor een prijsje. Sommigen wisten direct wat ze graag hadden maar voor anderen was het kiezen toch best moeilijk! Terwijl de vriendjes van de 2e en 3e kleuterklas eendjes vingen, konden wij kijken naar de geitjes en schaapjes die klaargezet werden voor de jaarlijkse keuring. Gelukkig hield de regen op en konden we met een delegatie van de comités op de foto. Dank aan de organisatoren want onze kleuters (en wijzelf) hebben ervan genoten. Hopelijk tot volgend jaar!

Krullenbol 1: de bij

Vandaag hebben wij onze eerste ‘krullenbol’ op papier gezet. “Krullenbol?” hoor ik jullie al vragen. Elke maand oefenen wij de schrijfritmiek in: het vormt een voorbereiding op het latere schrijven en is een wisselwerking tussen klank en beweging. In de lesjes bewegend leren worden eerst groot-motorisch de bewegingen aangebracht en in de klas worden die als tussendoortje herhaald om op het eind van de maand de bewegingen uit te voeren met krijt of verf, wasco’s,… op papier . Alle bewegingen worden ingeoefend en uitgevoerd op ritmische muziek. Krullenbol is dus plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden trainen, handvaardigheid stimuleren, ruimtelijke begrippen hanteren en nog veel meer. En onze eerste krullenbol was dus “de bij”. We oefenden het tekenen van horizontale lijntjes op de buik van onze bij en het tekenen van ronde lijnen als vleugeltjes…zoem zoem zoemende groetjes uit onze klas!

Ballen en ballonnen

Bij het thema “jarig zijn” ging een groot deel van de kleuterinteresse uit naar de kleurrijke ballonnen. En er zaten nog héél wat ballonnen in de doos. Tijd om die boven te halen en een weekje te werken rond ‘ballen en ballonnen’. We bliezen ballonnen op met de mond, leerden een ballonpomp gebruiken en ontdekten dat ballonnen die we met een heliumtankje opbliezen pijlsnel naar het plafond vlogen…hilariteit ten top! Met een klein opgeblazen ballonnetje en verf stempelden we een luchtballon, we speelden in het ballenbad en stempelden kleurrijke ballon met wc-rolletjes. We konden ballonnen hoog omhoog laten vliegen door ‘samen’ een laken te laten wapperen. We maakten puzzels van ballonnen, speelden het ‘bonte ballonnenspel’ en telden de vele ballonnen in een reuzentros.

Strapdag

Op vrijdag 17 september was het in héél wat scholen “strapdag”. Die dag proberen we stappend of trappend naar school te komen en de auto even aan de kant te laten staan. We bekeken in de klas een Powerpoint over strapdag en gingen dan samen met leerlingen van het 5e en 6e leerjaar op verkeerswandeling in de buurt van de school. Ons grote doel was “de verkeersoctopus” te vinden en…we hebben die ook gevonden! Onderweg kwamen we ook nog andere verkeersborden tegen, hebben die bekeken en leerden veilig stappen op het voetpad.We konden wandelen bij een heerlijk zonnetje en speelden daarna met de grote kinderen ook samen op de speeltuin van onze school. Een geslaagde strapdag.

Thema “jarig zijn”

Hieperdepiep…hoera! Onze klaspop ‘Cocorico’ is jarig! En we gaan niet één dag werken rond ‘jarig zijn’ maar een hele week! Om goed te kunnen zien wanneer we jarig zijn, maken we onze verjaardagskalender. Een taart voor iedereen en wie jarig is, krijgt kaarsjes op de taart. Fléur mocht haar verjaardag al vieren en na onze klaspop is het lang wachten op het volgende kindje…tot december! We hebben met knikkers gerold in de verf en maakten zo onze taart en een feestballon. Met grote knijpers (voorloper voor pincet) versierden we houten taarten met allerlei materiaal, we zetten onze feesthoedjes op,… . Ons peutertje heeft met vingerverf een kroon bestempeld en onze kleuters scheurden gele snippers om de kroon te versieren. En op donderdag was het dan eindelijk zo ver: feest voor Cocorico. Fier als een pauw zat hij op onze stoel, we hebben hem een mooie ballon gegeven, een kaartje geschreven en er werd gedanst en gezongen. Onze aap is gek op bananen en voor de gelegenheid werden ‘spookbananen’ gemaakt. Cocorico blies zijn 4 kaarsjes uit en we sloten zoals altijd zijn feestje af met feestmuziek. Aftellen naar de volgende jarige (al duurt dat best nog lang)

Omgaan met elkaar-vriendjesdag

Op vrijdag 10 september was het “vriendjesdag” op school. Een dagje dat in het teken staat van ‘leren omgaan met elkaar’. Nu we onze klasgenootjes al wat beter kennen, maken we wat meer kennis met de kinderen van de andere klassen. In de voormiddag leerden we de klasafspraken kennen en we kleureden een ‘dikke duim’ als akkoordverklaring. De afsprakenkaarten en de bijhorende duimpjes prijken nu op onze kast en als het nodig zou zijn kunnen we er op terugblikken. In de namiddag speelden we buiten en maakten we klasoverschrijdend decoratiemateriaal binnen ons jaarthema ‘als bomen vertellen’. Elke maand wordt onze boom verrijkt met nieuwe symbolen en wij hebben alvast de symbolen voor het eerste trimester geknutseld. Er werd geschilderd, gekleurd, gescheurd en gekleefd en natuurlijk veel ‘samen’ gespeeld. Gellukig waren de weergoden ons gunstig gezind en konden we er een fijne dag van maken. Hieronder vinden jullie wat sfeerbeelden.

Hiep hiep hoera voor Fléur!

Fléur is onze eerste kleuter die dit schooljaar mocht plaatsenemen op onze feeststoel. Zij mag zich voortaan tot het clubje 3-jarigen rekenen. We hebben een kroon gemaakt, een kaartje geschreven en een ballon opgeblazen. er werd gedanst rond de feeststoel en gezongen. Fléur trakteerde ons op de ‘dolfijntjes’…lekker, leuk en gezond! We sloten het feestje af met feestmuziek! Dikke proficiat, Fléur en bedankt voor het lekkers!

Welkom in onze klas

Hallo…wat fijn dat jij hier een kijkje neemt! Mogen wij ons even voorstellen? Wij zijn de 13 kleuters en één peuter van het klasje van juf Els. Onze klas wordt ook “de visjesklas” genoemd. We leerden elkaar vandaag al een beetje kennen: we hebben samen liedjes gezongen, zaten gezellig bij elkaar in de zithoek en kleurden elk ons kentekentje in. Iedereen kreeg een heen-en weerboekje en daarna we trokken volop op verkenning in de klas en hebben veel gespeeld. Wat ging die eerste voormiddag snel voorbij! Hieronder vinden jullie alvast de eerste sfeerbeelden uit de klas. Kom binnenkort nog maar eens piepen dan kan je onze avonturen meebeleven. Groetjes van alle kapoenen, Cocorico en juf Els

Eerste kleuterklas – Michelbeke