Drie dikke zoenen voor Elia!

Hieperdepiep…hoera! Elia is jarig en mag 3 kaarsjes uitblazen! Erst mocht hij op de feeststoel gaan zitten en we maakten een kroon, schreven een kaartje en zorgden voor een ballon. We zongen ons feestlied en dansten rond de stoel. Elia koos de feestkoekjes uit ons verjaardagsboek en hielp die mee klaarmaken. daarna konden we smullen! Zoals altijd sloten we het feest af met feestmuziek. Dikke proficiat, Elia en bedankt voor de traktatie!

Welkom aan onze nieuwe vriendjes

De herfstvakantie is voor bij en wij mochten vijf nieuwe peuters welkom heten in onze klas! Wij stellen ze graag even aan jullie voor: Adriana, Mila, Remi, Anisha (niet op de foto) en Joni. Wij hopen dat ze zich vlug thuis voelen in ons klasje. Een paar sfeerbeelden uit onze klas.

Dag ‘Jeroen, pompoen’

Dag Jeroen pompoen… Deze week werken we rond pompoenen. Er lagen heel wat verschillende pompoenen in onze klas en niet alleen de alom gekende oranje maar ook groene, spaghettipompoenen, butternuts,… We voelden hoe zwaar de pompoenen waren en stelden vast dat we wel enkele héél sterke kleuters in de klas hebben die een pompoen van 8kg konden tillen! We speelden telspelletjes, een pompoendomino, maakten een puzzel en op donderdag maakten we ook lekkere pompoensoep. Die hebben we op vrijdag samen met een boterhammetje lekker opgesmuld!

Spinnetjes

“Spinnetje, spinnetje, kom je dan, …”. Deze week hebben we spinnetjes op bezoek in de klas. We bekijken hun kriebelende pootjes, bekijken een filmpje over de bouw van een web,… . In de klas stond een groot spinnenweb op de grond waar de kleuters de spinnen konden in laten rondlopen, ze konden ook zelf over de lijnen stappen,… . Met zwart zoutdeeg werden spinnen, spinnenpoten geboetseerd. we speelden een kleurenspel en toverden met witte wasco en ecoline een spinnenweb op ons blad. We deden ook onze 2e krullenbol waarbij we het tekenen van ronde vormen oefenden. Robin bracht een spin mee van thuis en toonde die fier aan haar vriendjes. Op vrijdag hebben we de spinnen terug vrijgelaten in de plantenbak op de speelplaats. Daaaaag spinnetjes!

Het is herfst

Het is herfst en dat zien we al goed als we nar buiten trekken: de blaadjes aan de struiken en bomen krijgen andere kleuren. De hele week werken we rond ‘de herfst’. We trekken samen op verkenning in de tuin van de school. We verzamelen blaadjes, kastanjes, prikkende bolsters en we bekijken paddenstoelen in verschillende kleuren en vormen. Al onze herfstvondsten verzamelen we in de klas in een ontdekbak en we kunnen ook spelen in het ‘boshoekje’. We hebben blaadjes geordend van klein naar groot, gesorteerd op vorm en dansten met gekleurde linten. De peuters hebben een reuzenherfstblad gestempeld en de kleuters stempelden met een wc-rolletjes blaadjes aan de herfstboom. Met natuurklein boetseerden we een herfstboom die we vol prikten met takken en we maakten propjes crêpepapier als blaadjes zodat onze herfstboom ook de mooie herfstkleuren kreeg.

Hieperdepiep hoera…Emily is jarig!

Onze klaspop mocht als eerste plaatsnemen op de feeststoel maar vandaag was Emily haar grote dag! We hebben op onze weekkalender de dagen afgeteld tot de ‘groene’ dag (donderdag) en eindelijk is het zo ver! Emily ging trots in de stoel zitten en genoot met volle teugen. We hebben gezongen en gedanst en daarna gesmuld. Emily koos de piratenkoekjes uit ons verjaardagsboek. Die hebben we samen versierd en opgegeten nadat eerst de kaarsjes werden uitgeblazen. Zoals altijd sloten we het feestje af met feestmuziek. Groot applaus en een dikke zoen, Emily en bedankt voor de lekkere traktatie!

Kermis in Michelbeke

Traditiegetrouw werden wij op de eerste dinsdag van oktober verwacht op de dorpskermis in Michelbeke. Elk jaar trakteert het Bloemencomité en de Socialer Werken H. De Croo alle kleuters en mogen ze eendjes vissen. Ook hier lieten de gevolgen van Covid-19 zich voelen: géén mooie geitjes en schaapjes dit jaar want de keuring mocht niet doorgaan en we gingen per klasbubbel. Mevr. Sabine heeft ons mee begeleid, zo leerden onze jongste kapoenen onze kersverse directie wat beter kennen. We mochten elk 10 eendjes vangen en dat was voor sommigen een hele opdracht zo bleek. Maar het moeilijkste was toch een prijsje kiezen uit het aanbod. Eens er ééntje een trompet had gekozen volgden de anderen ook…we hebben het gehoord en de buurtbewoners vast ook! Daarna kreeg elke kleuter nog een ballon met hun naamkaartje aan voor de ballonwedstrijd, we telden af 3…2…1…en daar gingen ze de lucht in. Nog even zwaaien en afwachten welke kaartjes teruggestuurd worden naar onze school. De prijsuitreiking van de ballonwedstrijd is er in de laatste week van juni 2021. Een dikke dankjewel aan de organisatoren: onze kleuters hebben ervan genoten!

Krullenbol “trippel trap”

Elke maand hebben we een nieuwe “krullenbol” op het programma staan. Krullenbol is een methode rond voorbereidend schrijven dat onze kleuters op een heel leuke manier, met mooie en uitdagende materialen schrijfpatronen laat oefenen. Er gaan wel wat voorbereidende activiteitjes en bewegingsmomenten aan vooraf en we eindigen door de krullenbol “op papier te zetten”. Deze maand werkten we rond ‘trippeltrap’. We hebben de pootafdrukken van diertjes weergegeven op ons blad door met onze vingers en verf trippelende bewegingen te maken op muziek! Leuk…we kijken al uit naar de volgende!

Lekker fruit, kies maar uit!

Op de boomgaard hebben we de appels en de peren van dichtbij gezien maar ook in de klas hebben we het fruit nog eens goed waargenomen. We proefden zoete, rode appels en zure groene. We beschilderden een velletje plastiekfolie en maakten er een dikke groene of rode appel van. Met uitwisbare stiften tekenden we appeltjes in en naast de boom, we speelden in de fruitwinkel en maakten een peer met papier-maché. Op het einde van de week hebben we ook druiventrossen bekeken en druifjes geproefd. Ons peutertje heeft met een dikke bolstempel haar druifjes gestempeld, de kleuters beschikderden bubbelplastiek en drukten die af. We leerden een versje over “appelwormpje Stijn” en speelden nog allerlei spelletjes. Het fruitliedje dat we leerden zullen we voortaan elke woensdag (op fruitdag) zingen.

Naar de boomgaard

De komende twee weken werken wij rond ‘lekker fruit’ en eerst leren we “de appel” en “de peer” wat beter kennen. Op dinsdag trokken we met de hele kleuterschool naar de boomgaard van de fam. Coppens op de Lepelstraat. We konden er de plukkers aan het werk zien met hun plukzak, we zagen de grote, gevulde kratten staan en konden zien hoe de tractor de bakken naar de vrachtwagen bracht. We zagen appels groot en klein, rood en groen en konden ook peren zien hangen en liggen. Er lag heel wat fruit op de grond na de storm van het voorbije weekend. Gelukkig waren de weergoden ons wel goed gezind. We zagen ook bijenkorven staan, bijtjes die in de lente zorgen voor de bestuiving en dus meehelpen aan de groei van nieuwe appels en peren. Een leerrijke en voor sommigen best vermoeiende maar leuke uitstap!

Er is er één jarig…hoera!

Hieperdepiep…hoera! Onze klaspop is jarig en mag donderdag 3 kaarsjes uitblazen. dat moet gevierd worden natuurlijk! We hebben deze week een kroontje met vingerverf gedecoreerd, we maakten taartjes in de zandtafel en mochten met onze handen een feestballon schilderen met behangerslijm en verf. We kregen ook 3 grote, houten taarten om zelf te decoreren en niet zomaar…nee, we gebruikten hiervoor grote grijpers en oefenden zo onze motoriek (voorbereiding op het werken met een pincet). Bij een feest hoor ook muziek: we ontdekten welke instrumenten er in onze koffer zitten en oh…wat is kiezen soms moeilijk! We ontdekten hoe we onze instrumenten het best vasthouden om ze mooi te laten klinken en zorgden voor héél wat decibels. En dan was er eindelijk feest voor Cocorico! Hij mocht op onze feeststoel plaatsnemen, we zongen liedjes, schreven een kaartje en dansten rond de feeststoel. Daarna mochten we aan tafel en aten bananen met honing, hagelslag en suikersnoepjes…hmmmm! Het feest werd afgesloten met muziek. Proficiat, Cocorico!

18 sept. Strapdag

Vandaag is het “strapdag”: die dag proberen we zo veel mogelijk stappend of trappend naar school te komen. We bekeken in de klas een Powerpoint die ons wat uitleg gaf over de strapdag en daarna gingen we de fietsen van onze kleuters bekijken. We legden onze kindjes het belang uit van het dragen van een fietshelm en fluohesje want ‘jong geleerd…’. We maakten naar keuze een kleurprent van een fiets of stapbenen. Na de speeltijd maakten we een wandeling samen met oudere leerlingen van onze school. We stapten tot aan de verkeersoctopus bij het begin van de straat, gaven een woordje uitleg bij de verkeersborden,… . Bij onze terugkomst op school hebben ook nog even samen gespeeld in de speeltuin van de school. In de namiddag heeft elke kleuter zijn eigen octopus gemaakt en bij het naar huis gaan kreeg iedereen nog armbandjes mee als aandenken. Hopelijk wordt er ook op andere dagen nog volop ‘gestrapt’, vandaag was in elke geval al een mooie aanzet.

Visje, visje in het water

Wisten jullie al dat wij ook wel eens “de visjesklas” worden genoemd? Wij hebben een groot aquarium in de klas en onze peutergroep zijn ‘de rode visjes’, onze kleutergroep ‘de gele visjes’. We hebben een hele week gewerkt rond ‘de visjes van onze klas’. We sorteerden vissen op kleur, telden visjes, hebben van lange repen vissen gemaakt die we schilderden met sructuurverf, er werd water geschilderd met verfrollen en de kleuters oefenden voor het eerst dit schooljaar de kniptechniek. We speelden ook een vissendomino en maakten een visje met schrinkfolie. Gelukkig was er ook nog tijd om heel wat te spelen want ook dat vinden wij reuzefijn.

Omgaan met elkaar

Drie keer per schooljaar organiseren we een dagje “omgaan met elkaar”. Nadat we de vriendjes van onze eigen klas wat leerden kennen, gaan we nu de kinderen van de andere kleuterklassen wat beter leren kennen. En hoe lukt dat beter dan door samen te werken en te spelen? Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind en konden we met zijn allen naar buiten. Er werd klasoverschrijdend geknutseld binnen ons jaarthema ‘bouwen’ en ook het aangeboden spelmateriaal bood kansen tot heel wat bouwwerken. De knutselwerkjes die we samen maken mogen de ramen van onze toiletten en het afdak wat opsmukken.

Cocorico en Julien: onze klaspoppen

Kennen jullie Cocorico en Julien al? Nee? Wel, Cocorico is onze vaste klaspop waarmee wij samen leuke avonturen beleven. Hij is niet alleen een aap maar hangt ook graag de aap eens uit maar altijd op een grappige manier. Cocorico gaat graag op avontuur en leert ons heel wat nieuwe dingen kennen. Zijn beste vriend “Julien” komt ook af en toe naar onze klas. Hij is wel een rare vogel die met zijn bek gekke geluiden kan maken en hij klinkt ook wat ‘raar’ als hij praat. ‘Raar’ wil eigenlijk zeggen ‘Frans’ want Julien is de pop die ons helpt bij onze Franse initiatiemomentjes. Zo leerde hij ons nu al ‘bonjour’ zeggen en ‘a demain’ . We hebben onze eigen Cocorico geknutseld: we kleurden zijn snoet, handen en pootjes met wasco, zijn lijfje met krijt en de klimopblaadjes die zijn liaan versieren stempelden we met sponsen en verf. Stiekem was Julien wat jaloers op deze werkjes en dus hebben we met ruwe borstels ook een knaloranje, gekke vogel net als Julien geknutseld.

Welkom in onze klas

Hallo…wat fijn dat jij er bent! Vandaag hebben we een vliegende start genomen en “wij” dat zijn de 9 kleuters en 1 peutertje uit de klas van juf Els. Ons klasje wordt ook “de visjesklas” genoemd. We leerden elkaar vandaag al een beetje kennen: we hebben samen liedjes gezongen, een dansje gedaan en maakten kennis met ‘Cocorico’, onze klaspop. Iedereen kreeg een heen-en weerboekje en we kleurden ons eigen kentekentje in voor op onze liedjesmap. We trokken volop op verkenning in de klas en hebben veel gespeeld. Wat ging die eerste dag snel voorbij! Hieronder vinden jullie alvast de eerste sfeerbeelden uit de klas. Kom binnenkort nog maar eens piepen dan kan je onze avonturen meebeleven. Groetjes van alle kapoenen, Cocorico en juf Els

Eerste kleuterklas – Michelbeke