Herfst in de tuin

We kijken door de ruiten en wat zien we buiten? De blaadjes krijgen nieuwe kleuren en vallen stilaan naar beneden…het is herfst. We trokken meteen vandaag naar onze schooltuin want de herfst is mooi maar het typische ‘herfstweer’ dat er vanaf morgen wordt voorspeld lijkt ons toch wat minder leuk. We konden heel wat mooi gekleurde blaadjes, kastanjes, bolsters, eikels en dennenappels verzamelen. Die krijgen een plaatsje in de herfstbak in de klas. We gingen ook op zoek naar paddenstoelen maar hebben er géén gevonden, misschien komen we nog wel eens terug en wie weet zijn er dan wel te zien. In de klas werd verder gewerkt rond “de herfst”. We stempelen met herfstkleuren, leren iets meer over de dieren in het bos, tellen noten en zingen ons liedje over ‘vijf herfstblaadjes’. Hieronder al een aantal foto’s, later volgen er meer. Herfstgroetjes van ons allemaal!

Het kleurenmonster

We hebben twee weken gewerkt rond het prentenboek van Anna Llennas ‘Het kleurenmonster’. Het kleurenmonster ging net als onze kleuters voor het eerst naar school maar raakte daardoor erg in de war: hij voelde zich blij, bang, boos, verdrietig…heel wat gevoelens door elkaar. Gelukkig hielp zijn vriendinnetje hem om de gevoelens netjes te kunnen ordenen en voelt hij zich nu weer tip top in orde! Wij gaven een monster heel wat kleuren, we werkten met een nieuwe gevoelsmeter, boetseerden monstertjes in de kleur van het gevoel, speelden allerlei spelletjes,… . Op héél boze muziek maakten we een ‘boze’ tekening en we schilderden de pikdonkere nacht waar Laban, het spookje zo bang van is, de immer vrolijke zon hebben we beplakt met gescheurde stukjes geel papier en we stempelden ook een zee vol blauwe tranen. De gevoelsmeter zullen we de rest van het schooljaar verder gebruiken en we zijn blij dat het kleurenmosnter er ons zo flink mee op weg hielp!

Kermis in het dorp!

Het is ondertussen al een jarenlange traditie dat wij op de eerste dinsdag van oktober naar de kermis mogen gaan. Elk jaar trakteert het bloemencomité en de Sociale werken H. De Croo onze kleuters op een beurt “eendjes vissen”. De weergoden waren ons die dag helemaal niet gunstig gezind dus…door de regen naar de kermis. Maar al het hemelwater kon onze prent niet bederven: we zaten netjes op een rij en hengelden er op los. Als de bakjes vol waren, mochten we de gevangen eendjes inruilen voor een prijsje. Sommigen wisten direct wat ze graag hadden maar voor anderen was het kiezen toch best moeilijk! Terwijl de vriendjes van de 2e en 3e kleuterklas eendjes vingen, konden wij kijken naar de geitjes en schaapjes die klaargezet werden voor de jaarlijkse keuring. Gelukkig hield de regen op en konden we met een delegatie van de comités op de foto. Dank aan de organisatoren want onze kleuters (en wijzelf) hebben ervan genoten. Hopelijk tot volgend jaar!

Krullenbol 1: de bij

Vandaag hebben wij onze eerste ‘krullenbol’ op papier gezet. “Krullenbol?” hoor ik jullie al vragen. Elke maand oefenen wij de schrijfritmiek in: het vormt een voorbereiding op het latere schrijven en is een wisselwerking tussen klank en beweging. In de lesjes bewegend leren worden eerst groot-motorisch de bewegingen aangebracht en in de klas worden die als tussendoortje herhaald om op het eind van de maand de bewegingen uit te voeren met krijt of verf, wasco’s,… op papier . Alle bewegingen worden ingeoefend en uitgevoerd op ritmische muziek. Krullenbol is dus plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden trainen, handvaardigheid stimuleren, ruimtelijke begrippen hanteren en nog veel meer. En onze eerste krullenbol was dus “de bij”. We oefenden het tekenen van horizontale lijntjes op de buik van onze bij en het tekenen van ronde lijnen als vleugeltjes…zoem zoem zoemende groetjes uit onze klas!

Ballen en ballonnen

Bij het thema “jarig zijn” ging een groot deel van de kleuterinteresse uit naar de kleurrijke ballonnen. En er zaten nog héél wat ballonnen in de doos. Tijd om die boven te halen en een weekje te werken rond ‘ballen en ballonnen’. We bliezen ballonnen op met de mond, leerden een ballonpomp gebruiken en ontdekten dat ballonnen die we met een heliumtankje opbliezen pijlsnel naar het plafond vlogen…hilariteit ten top! Met een klein opgeblazen ballonnetje en verf stempelden we een luchtballon, we speelden in het ballenbad en stempelden kleurrijke ballon met wc-rolletjes. We konden ballonnen hoog omhoog laten vliegen door ‘samen’ een laken te laten wapperen. We maakten puzzels van ballonnen, speelden het ‘bonte ballonnenspel’ en telden de vele ballonnen in een reuzentros.

Strapdag

Op vrijdag 17 september was het in héél wat scholen “strapdag”. Die dag proberen we stappend of trappend naar school te komen en de auto even aan de kant te laten staan. We bekeken in de klas een Powerpoint over strapdag en gingen dan samen met leerlingen van het 5e en 6e leerjaar op verkeerswandeling in de buurt van de school. Ons grote doel was “de verkeersoctopus” te vinden en…we hebben die ook gevonden! Onderweg kwamen we ook nog andere verkeersborden tegen, hebben die bekeken en leerden veilig stappen op het voetpad.We konden wandelen bij een heerlijk zonnetje en speelden daarna met de grote kinderen ook samen op de speeltuin van onze school. Een geslaagde strapdag.

Thema “jarig zijn”

Hieperdepiep…hoera! Onze klaspop ‘Cocorico’ is jarig! En we gaan niet één dag werken rond ‘jarig zijn’ maar een hele week! Om goed te kunnen zien wanneer we jarig zijn, maken we onze verjaardagskalender. Een taart voor iedereen en wie jarig is, krijgt kaarsjes op de taart. Fléur mocht haar verjaardag al vieren en na onze klaspop is het lang wachten op het volgende kindje…tot december! We hebben met knikkers gerold in de verf en maakten zo onze taart en een feestballon. Met grote knijpers (voorloper voor pincet) versierden we houten taarten met allerlei materiaal, we zetten onze feesthoedjes op,… . Ons peutertje heeft met vingerverf een kroon bestempeld en onze kleuters scheurden gele snippers om de kroon te versieren. En op donderdag was het dan eindelijk zo ver: feest voor Cocorico. Fier als een pauw zat hij op onze stoel, we hebben hem een mooie ballon gegeven, een kaartje geschreven en er werd gedanst en gezongen. Onze aap is gek op bananen en voor de gelegenheid werden ‘spookbananen’ gemaakt. Cocorico blies zijn 4 kaarsjes uit en we sloten zoals altijd zijn feestje af met feestmuziek. Aftellen naar de volgende jarige (al duurt dat best nog lang)

Omgaan met elkaar-vriendjesdag

Op vrijdag 10 september was het “vriendjesdag” op school. Een dagje dat in het teken staat van ‘leren omgaan met elkaar’. Nu we onze klasgenootjes al wat beter kennen, maken we wat meer kennis met de kinderen van de andere klassen. In de voormiddag leerden we de klasafspraken kennen en we kleureden een ‘dikke duim’ als akkoordverklaring. De afsprakenkaarten en de bijhorende duimpjes prijken nu op onze kast en als het nodig zou zijn kunnen we er op terugblikken. In de namiddag speelden we buiten en maakten we klasoverschrijdend decoratiemateriaal binnen ons jaarthema ‘als bomen vertellen’. Elke maand wordt onze boom verrijkt met nieuwe symbolen en wij hebben alvast de symbolen voor het eerste trimester geknutseld. Er werd geschilderd, gekleurd, gescheurd en gekleefd en natuurlijk veel ‘samen’ gespeeld. Gellukig waren de weergoden ons gunstig gezind en konden we er een fijne dag van maken. Hieronder vinden jullie wat sfeerbeelden.

Hiep hiep hoera voor Fléur!

Fléur is onze eerste kleuter die dit schooljaar mocht plaatsenemen op onze feeststoel. Zij mag zich voortaan tot het clubje 3-jarigen rekenen. We hebben een kroon gemaakt, een kaartje geschreven en een ballon opgeblazen. er werd gedanst rond de feeststoel en gezongen. Fléur trakteerde ons op de ‘dolfijntjes’…lekker, leuk en gezond! We sloten het feestje af met feestmuziek! Dikke proficiat, Fléur en bedankt voor het lekkers!

Welkom in onze klas

Hallo…wat fijn dat jij hier een kijkje neemt! Mogen wij ons even voorstellen? Wij zijn de 13 kleuters en één peuter van het klasje van juf Els. Onze klas wordt ook “de visjesklas” genoemd. We leerden elkaar vandaag al een beetje kennen: we hebben samen liedjes gezongen, zaten gezellig bij elkaar in de zithoek en kleurden elk ons kentekentje in. Iedereen kreeg een heen-en weerboekje en daarna we trokken volop op verkenning in de klas en hebben veel gespeeld. Wat ging die eerste voormiddag snel voorbij! Hieronder vinden jullie alvast de eerste sfeerbeelden uit de klas. Kom binnenkort nog maar eens piepen dan kan je onze avonturen meebeleven. Groetjes van alle kapoenen, Cocorico en juf Els

Eerste kleuterklas – Michelbeke