HIEPERDEDIEP, Elène is jarig!

Tijdens de kerstvakantie mocht Elène 5 kaarsjes uitblazen en dat konden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Een boom vol lichtjes

Tijdens de Kerstperiode is het leuk om met z’n allen bij de kerstboom te zitten. We maken het gezellig door de lampen in de klas uit te doen en de lichtjes in de boom aan te steken. Wij zijn namelijk ook een lichtje voor elkaar in deze donkere periode. De adventskrans kreeg een mooi plaatsje in de klas. En ook het kerstverhaal mocht niet ontbreken.

We deden een lichtzoektocht, we hadden een kerstwinkel en we deden een schrijfdans: kerstboom met slingers. Natuurlijk werkten we ook aan onze nieuwjaarsbrief.

We sloten het thema af met een gezellig kerstfeestje!

HIEP HIEP HOERA! Nand is jarig!

Feest in de klas! Nand mocht 5 kaarsjes uitblazen.

Sint en Piet op bezoek!

Plots lag er een brief in de kring. Al snel wisten we van wie het kwam: een brief van Waspiet! Hij had de kleren van de Sint en de andere pieten véél te warm gewassen… Hierdoor konden ze hun kleren dus niet meer aandoen. Daarom mochten wij het hebben van de Sint om in de poppenhoek mee te spelen!
Maar… we werden een klein beetje gefopt door Waspiet, want hij had de kleren verstopt!

Omdat we heel hard uitkeken naar het bezoek van Sinterklaas, maakten we samen een aftelkalender.
Schrijfdans met de krullenbol van de maand: Ik ben een Pietje

Florian had opnieuw de lettertas mee, maar het was niet zoals anders… hij was heel erg bang. Hij dacht dat er een sssslang in de tas zat! Wij wisten al snel dat het geen echte slang was, maar de letter S. We zette onze letterverrekijker opnieuw op en gingen ook in de klas op zoek naar voorwerpen waar we de letter S in horen.

Uiteraard zette we ook onze schoen klaar en samen dachten we na wat we op ons verlanglijstje van de klas wilden zetten. En dan was het wachten…

Ik hou van oma en opa!

De kinderen in de klas brachten allemaal foto’s mee van hun grootouders. Deze hingen we omhoog aan het familiebord en er werd honderduit verteld!
We ontdekten dat we niet alleen oma en opa kunnen zeggen, maar ook mammie, koeka, pepe, moeke, vake, omi, opi, …

Op een dag zat Florian klaar om bij zijn grootouders te gaan logeren, maar wat had hij een gekke logeerkamer mee! Er zat geen pyjama of tandenborstel in, maar een banaan, mandarijn, UNO en een stift. De kinderen toonden hem dan maar wat er wél in je logeerkoffer moet. Door onze logeerkoffers met elkaar te vergelijken ontdekten we dat niet iedereen hetzelfde in zijn logeerkoffer mee heeft.
We leerden de letter ‘O’ samen met Florian.
We ontdekten ook dat sommige dingen er vroeger, toen oma en opa jong waren, er anders uitzagen dan nu.
We kregen ook heel wat lieve oma’s op bezoek die een verhaaltje kwamen voorlezen.

Om al die lieve grootouders te bedanken maakten we lekkere zandkoekjes als cadeautje.

Herfst in de klas

Wat zal het nieuwe thema zijn? De dolfijnen en schildpadjes mochten voelen in de voeldoos en ze konden het al snel raden… we werken rond thema herfst!

Regenlaarzen aan en klaar voor onze herfstwandeling. We deden een zoektocht naar enkele herfstmaterialen zoals een steen, een paddenstoel, een dennenappel, een eikel, een spinnenweb en nog heel wat meer. Met de verzamelde blaadjes maakten we iets heel speciaal!

Ha…Ha…Hatsjie! Florian wat last van zijn verkoudheid, want hij moest de hele tijd niezen! Gelukkig was het snel voorbij en kon hij ons een nieuwe letter aanleren: ‘H’. We zochten in de klas naar voorwerpen waar we deze letter horen.

Krullenbolactiviteit: We tekenden een spinnenweb met witte wasco en met een beetje verf konden we ons spinnenweb tevoorschijn toveren!

In de ontdekhoek leerden we heel veel over allerlei herfstmaterialen. In de constructiehoek werd er gebouwd met herfstmaterialen en in de letterhoek kon er gezocht worden naar letterspinnen. We rangschikten takken van groot naar klein.

Ga je mee veilig in het verkeer?

We deden een klaszoektocht naar verschillende verkeersborden en dachten na wat het zou kunnen betekenen.

De ‘fiets’ stond centraal. We ontdekten verschillende fietsonderdelen en dachten na waarvoor deze zouden dienen. We maakten kennis met de letter ‘F’ van Florian, fiets, fluohesje en fietshelm… We gingen op zoek naar voorwerpen in de klas waarin we de letter F hoorden! En natuurlijk mochten fietsmomentjes op de speelplaats niet ontbreken!

We hadden speciaal bezoek naar school… een (grote) vrachtwagen!

We ontdekten heel wat dingen!

– dat de vrachtwagen veel meer wielen heeft dan dat we dachten

– dat niet alle vriendjes groter zijn dan de wielen van de vrachtwagen

– dat hij een grote kraan heeft die heel hoog kan en hoe die bediend kan worden

– dat er heel wat trappen nodig zijn om in de vrachtwagen te kunnen stappen

– dat de vrachtwagen hele grote spiegels heeft zodat hij ons en de auto’s om zich heen goed kan zien

– waarvoor die grote dingen zijn die op de vrachtwagen liggen

We zagen ook heel wat letters uit onze naam terugkomen op de vrachtwagen, dus gingen we ook van wat dichterbij bekijken! En als kers op de taart mochten we even vrachtwagenchauffeur spelen en achter het stuur gaan zitten.

We hadden een treinstation in de klas, we maakten onze eigen verkeersborden en we ontdekten waarom we een fluohesje en reflectoren nodig hebben als we de straat op gaan in het donker!

Strapdag

We tekenden hoe we naar school gekomen zijn en turfden met welk vervoermiddel de meeste kleuters naar school kwamen.

We fietsten erop los op de speelplaats en ook een wandeling mocht zeker niet ontbreken!

Het kleurenmonster gaat naar school

HIEP HIEP HOERA! Ylana is jarig!

Ylana mocht 5 kaarsjes uitblazen! Gelukkige verjaardag!

Welkom in onze onderwaterklas!

Het nieuwe schooljaar is begonnen! We wennen aan de (voor sommigen) nieuwe klas, nieuwe hoekjes, ons nieuwe symbooltje en we leren onze vriendjes wat beter kennen. We leerden ook de school wat beter kennen met de schoolzoektocht én we maakten een vriendjesboom voor in de Godsdiensthoek.

Tweede en derde kleuterklas – Zegelsem