Haantje Ku en kipje Tok!

We kregen in de klas bezoek van de kippen Olly, Lolly en Mia. Wat een avontuur! We konden ze van dichtbij waarnemen en zagen hoe een kip eruitziet, hoe ze beweegt, wat ze eet, … Daarna gingen we zelf aan de slag! We maakten een kippenhok voor in de poppenhoek en verzorgden daar ons kipje Tok goed. In de bouwhoek bouwden we een kippenhotel voor kuikentje Piep met eierdozen. We speelden ook allerlei spelletjes met de eitjes en net als echte koks maakten we ook eitjes klaar. We kookten en bakten eitjes en mochten er daarna natuurlijk ook eens van proeven! Lekker hoor!

We knutselden ook zelf een kuiken of een kip met een ballon en mochten onze kip daarna ook een naam geven. We waren heel fier op onze zelfgemaakte kuikens en kippen! Neem maar snel een kijkje!

Fijne motoriek: de kikker

Op woensdag werken we telkens in groepjes om onze fijne motoriek te oefenen met allerlei leuke spelletjes. Deze keer rond de springende kikker!

Een letterdief in de klas!

Er was een groot probleem! Enkele letters van onze letterstraat waren plots verdwenen. Het was de letterdief geweest! Gelukkig waren wij de letterdief te slim af. We deden allerlei opdrachten met letters en cijfers en werden zo echte letterhelden. Zo gingen we op letter- en cijferzoektocht in de school. Ook knutselden we de letters van onze naam. Onze winkel was een echt letterwinkeltje waarin we letters konden kopen. Verder zochten we ook heel wat voorwerpen waarin we een bepaalde letter hoorden. Letters en cijfers hebben voor ons geen geheimen meer!

In het kasteel…

Wie woont er in een echt kasteel? En hoe ziet zo’n kasteel eruit? Wat doen ridders eigenlijk? Het waren allemaal vragen die we ons stelden. Tijd om dus op onderzoek te gaan. Onze poppenhoek werd een echt kasteel waarin we ons konden verkleden in een ridder of prinses. We moesten natuurlijk ook een gevaarlijke draak verslaan. Dat deden we met een ping-pongkanon. We bouwden ook schitterende kastelen met lego en maakten er ook ééntje met kosteloos materiaal waarin we daarna konden spelen met popjes. Ridders en prinsessen gaan niet naar een feest, maar naar een bal. Wij leerden een dansje om op het bal te doen.

De laatste dag voor de vakantie mochten we allemaal verkleed naar school komen. Wat zagen we er knap uit!

Er woont een monstertje in mijn hoofd…

Kennen jullie dat gevoel? Precies alsof er een monstertje in je hoofd woont dat soms wel eens heel boos of verdrietig is… Of in de war? Wij gingen aan de slag met dat monstertje om zijn gevoelens te sorteren. Hoe zie je eruit als je blij of boos bent? En hoe kan je op een goede manier tonen dat je boos bent? We maakten zelf een gevoelsboekje met tekeningen. We schilderden ook op blije, bange, boze en verdrietige muziek. Zo weet dat monstertje in ons hoofd nu precies hoe we ons voelen!

Florian is ziek!

Wat een pech! Toen we ’s morgens in de klas kwamen zat onze klaspop niet in de kring, maar lag hij in een bedje in de poppenhoek. Wat voelde hij zich ziek. Tijd dus om hem eens te onderzoeken. Maar… Hoe doet een dokter dat? We bekeken filmpjes van een doktersbezoek en gingen daarna zelf aan de slag. Onze poppenhoek werd een ziekenhuis. De winkelhoek werd een apotheek. In de ontdektafel konden we zelf siroopjes maken met spuitjes en pipetten. En… Er was ook een corona-testcentrum waarbij we moesten tellen hoeveel virussen we op de handjes vonden. Gelukkig was onze klaspop na een siroopje en een grote spuit weer helemaal beter!

Wij volgen de ster

Naar aanleiding van Driekoningen knutselden we in de klas een gouden of zilveren kroon. Zo werden we echte koningen. We leerden ook een lied dat we zongen voor de rest van de school. Zien we er niet prachtig uit?

Driekoningen

Zie je de lichtjes in de boom?

Nadat Sinterklaas terug naar Spanje vertrok, haalden we onze kerstboom boven. Tijd voor de gezelligste periode van het jaar! We versierden samen de kerstboom en merkten daarbij dat niet elke slinger even lang is. We luisterden ook naar het kerstverhaal en speelden dit ook na. Heel mooi hoor! Een echt kerstfeestje mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Iedereen kreeg een geschenkje van een vriendje! Wat spannend om te ontdekken wat er in die mooie pakjes zat!

Vrolijk kerstfeest iedereen en een gelukkig en gezond 2022!

Hij komt… Hij komt…

Het is bijna zover! Sinterklaas komt bijna op bezoek op school. Dringend tijd dus om de Sint en zijn pieten wat beter te leren kennen. Wij oefenden om echte roetpieten te worden. Wisten jullie dat alle roetpieten een eigen taakje hebben? In onze klas konden we in de bewegingshoek pakjes in de schoorsteen gooien zoals een echte schoorsteenpiet, in de ontdektafel maakten we pakjes zoals een pakjespiet, in de bouwhoek bouwden we de letters van Sinterklaas zoals de bouwpiet en onze huishoek? Die werd een echt Sinterklaashuis! In de letterhoek konden we in het boek van Sinterklaas noteren wat elk kindje gevraagd had. Wij zouden best goede roetpieten zijn hoor! Dus Sinterklaas, als er ooit een roetpietje ziek is…

Oma en opa, wij houden van jullie tot aan de maan en terug!

We luisterden naar het verhaaltje over kleine haas. Hij wilde aan opa vertellen hoeveel hij van hem houdt… tot aan de maan en terug, dat is wel heel veel! Maar, waar is de maan? En hoe komt het dat ze er telkens anders uitziet? Wat vinden we nog allemaal in de ruimte? Hoe komt het dat het licht en donker wordt? Dat waren maar enkele van de vragen waar we gedurende dit thema een antwoord op vonden.

Omdat ook wij heel veel van onze oma en opa houden, wilden we een verrassing knutselen voor hen, met de maan en de sterren. In onze klas konden we ook astronaut spelen door lettersterren te zoeken, met de raket te spelen en een heus planetenspel te spelen. Benieuwd naar onze ruimteavonturen? Neem snel een kijkje!

Toveren met heks Lotje

Op maandagochtend stond er een vreemde koffer in onze kring, maar daarbij een brief van heks Lotje. We kregen allerlei heksenopdrachten en bij iedere opdracht die klaar was, kregen we een stukje van de toverspreuk. Wanneer we eindelijk alle stukjes gekregen hadden, konden we de koffer open toveren. Knap hé! Wij zijn echte tovenaars! In de koffer zaten de ingrediënten om heksentaartjes te maken. Die hebben zeker en vast gesmaakt.

In de hoekjes van onze klas konden we toverpoeder maken. Onze poppenhoek werd een echt heksenhuis en in de bouwhoek toverden we allerlei monstertjes. We maakten ook kennis met heksenletters en maakten onze eigen heksennaam. Jullie merken het al, ondertussen hebben griezels en toveren geen geheimen meer voor ons!

De appels vallen van de bomen!

We startten ons thema met een uitstap naar de boomgaard. Wat waren daar veel bomen! We zagen ook nog heel wat appels aan de bomen hangen. Ook op de grond waren er heel wat appels te vinden! We vergeleken de appels en ontdekten ze met al onze zintuigen. In de klas proefden we natuurlijk ook eens van de appels die we geraapt hadden. We leerden ook nog heel wat ander fruit kennen. Wat een zuur gezicht trokken we bij de citroen!

Fruit is niet alleen lekker om koud op te eten, je kan er ook lekkere dingen mee maken. Daarom maakten we in de klas lekkere appelmoes. Mmm, wij zijn al echte koks, want de appelmoes was heerlijk! Hopelijk heeft hij jullie ook gesmaakt!

Hé, fiets je mee?

Naar aanleiding van de STRAPDAG stond verkeer 2 weken centraal in onze klas. We gingen op zoektocht in de buurt van de school en vonden allerlei verkeersborden. Gelukkig weten wij nu wat die ons willen vertellen. In onze klas knutselden we zelf een fiets en maakten we een fietsvlagje zodat alle auto’s ons goed zien aankomen. Er was natuurlijk ook tijd om te fietsen met een echt fietsparcours!

Welkom bij de gouden vriendenclub!

Tijdens de eerste weken van het schooljaar leerden we elkaar beter kennen door allerlei vriendenspelletjes te spelen. Bij heel wat opdrachten moesten we goed proberen samenwerken. Zo maakten we samen een puzzel, schilderden we samen met een vriendje een vriendenboom en maakten we allemaal samen ook een grote klasboom. We gingen natuurlijk ook op ontdekking in de klas en leerden alle hoekjes kennen.

Tweede en derde kleuterklas – Zegelsem