Lief, klein konijntje…

Op maandag kregen we leuk bezoek in onze klas! Het konijn van Olivia, Fluffy, mocht een dagje bij ons in de klas blijven. We konden hem eens op onze schoot nemen en aaien. We bekeken ook wat hij allemaal deed. We brachten ook een knuffelkonijn mee om mee te spelen. Met de clics bouwden we een konijnenhok en in de poppenhoek konden we konijntjes verzorgen. We knutselden ook een eigen paasmandje. Op vrijdag lag er een verrassing klaar in ons mandje! Leuk hé, de paashaas was ons niet vergeten!

In het land van koning Recht en prinses Rond…

In dit thema maakten we kennis met koning Recht. Die woonde in een recht kasteel met rechte ramen en deuren. Hij sliep in een recht bed en hij had een rechte tafel met rechte stoelen. Maar op een dag, tijdens één van z’n wandelingen, ontmoet hij prinses Rond. En prinses Rond lijkt ook wel heel leuk… maar… zou koning Recht ook van Rond kunnen houden? We gingen op ontdekking de wereld van koning Recht en prinses Rond. We leerden verschillende vormen kennen en sorteren. Ook tekenden we verschillende soorten lijnen. Welke vorm vind jij de leukste?

De ongelooflijk bijzondere boekeneter

Toen we onze klas binnenkwamen lagen er allemaal stukken papier en boeken op de grond. Het stond vast, de boekeneter was op bezoek geweest. We beluisterden het verhaal over Harry, de boekeneter, die op en dag besliste om boeken te eten. Alle soorten boeken waren goed voor Harry, maar welke soorten boeken zijn er nu allemaal? We ontdekten zelf heel wat verschillende soorten boeken. Onze poppenhoek werd zelfs een echte bibliotheek waar we met onze bibliotheekkaart boeken konden lenen. In onze ontdektafel konden we letters zoeken voor de boekeneter en in de letterhoek werden we echte woordenzoekers. We brachten ook allemaal ons lievelingsboek mee en elke dag, net voor we naar huis gingen, beluisterden we een lievelingsverhaal.

Zo koud!

We begonnen het thema met het verhaal over Gloob en Theo. Ze hadden het heel erg koud, ze hadden namelijk hun verwarming wat lager gezet. Door hen gingen we op ontdekking in de wereld van de pooldieren. Want die kunnen wel heel goed tegen de kou, hoe zou dat toch komen? We speelden allerlei spelletjes met de ijsberen en pinguïns en leerden meer over waar ze leven, hoe ze eruitzien en wat ze graag eten.

Maar… vroegen jullie je ook af waarom Gloob en Theo hun verwarming lager hadden gezet? Wij stelden ons net dezelfde vraag! Op ‘Dikketruiendag’ gaven ze ons een antwoord. Ze wilden graag energie besparen. Maar… Energie? Wat is dat? We gingen in de klas op zoek naar voorwerpen die energie verbruiken en kleefden er een energiemonstertje op. We luisterden ook naar het verhaal van de boze windmolen. Hij wilde niet meer werken omdat de mensen zoveel energie verspillen. We dachten samen na over hoe we het in onze klas beter kunnen doen. We kozen een deuragent en een lichtagent die erover moeten waken dat onze deur dicht is en ons licht uit is wanneer we er niet zijn. Gelukkig hadden wij het niet koud op de Dikketruiendag. Wij hadden onze lekker warme onesie aangetrokken. Zien we er niet schattig uit?

Kijk eens wat mijn lichaam kan! Ik lijk wel een superman!

Wij zijn al groot en kunnen al heel wat met ons lichaam. Tijdens dit thema stonden we er eens bij stil en bekeken we ons lichaam van dichtbij. Spiegels mochten natuurlijk niet ontbreken om goed te kunnen zien hoe onze ogen, mond en neus eruitzien. In onze poppenhoek was er een echt ziekenhuis waar we de poppen en onze vriendjes goed kunnen verzorgen. In de spelletjeshoek konden we ‘meneer botjes’ de gekste bewegingen laten maken. In de bewegingshoek was er een handen- en voetenpad dat we moesten volgen om aan de overkant te raken. En we maakten ook een schilderij van onszelf. Maar… dan wel een levensgroot schilderij. Wat grappig om samen met een vriendje zo’n grote tekening te maken. Knap hé, wat wij al allemaal kunnen!

Hoog bezoek in de kerststal…

Net voor de kerstvakantie vertelden we in de klas het kerstverhaal. Maar dat was nog niet helemaal afgelopen… Want er kwam nog bezoek bij Jezus. Drie wijzen kwamen van heel ver weg om Jezus een bezoekje te brengen. Wij beluisterden het verhaal en gingen daarna aan de slag. We wilden zelf ook wel zo’n mooie kroon als die koningen. Kijken jullie mee naar onze schitterende kronen? We mochten onze kroon versieren zoals we dat zelf wilden.

Een kaartje voor kerst!

We begonnen ons thema natuurlijk met het versieren van onze kerstboom. Zo konden we het lekker gezellig maken in de klas. We vertelden elke dag een stukje van het kerstverhaal. Dat konden we daarna ook naspelen met de popjes. In onze letterhoek konden we kerstkaartjes schrijven voor elkaar met hele lieve boodschappen. We maakten ook een echt kerstkaartje om naar onze mama en papa te versturen. We kleefden ons adres en een postzegel op de omslag en klaar om te versturen. We konden zelf ons kaartje posten in de postbus vlakbij onze school. De postbode zal heel wat werk hebben, met zoveel kaartjes!

De laatste dag voor de kerstvakantie mocht een kerstfeestje natuurlijk niet ontbreken. We kregen allemaal heel leuke cadeautjes!

Wij helpen speelgoedpiet!

Op maandag kregen we een brief van Speelgoedpiet… Doordat alle speelgoedwinkels dicht waren, moesten wij hem helpen om het juiste speelgoed te ontwerpen voor de kinderen. Wij konden hem helpen door een bootje, een poppenbed en een poppenhuis te maken. We moesten heel goed nadenken aan welke criteria ons speelgoed moest voldoen en we onderzochten ook welk materiaal we hiervoor konden gebruiken. Ons bootje moest toch zeker wel blijven drijven!

In onze poppenhoek konden we zelf Sinterklaas en Roetpiet spelen. Ons verkleden vonden we echt reuzefijn! Op vrijdag 4 december kregen we dan bezoek van Sinterklaas en zijn Roetpieten. Heel leuk! We kenden ook een leuk versje voor Sinterklaas. We kregen ook een leuk cadeautje om in de klas mee te spelen. Ondertussen maakten we er al de coolste knikkerbanen mee!

Thema: Met opa in het donker…

Tijdens ons thema rond oma en opa werkten we rond het prentenboek ‘Met opa in het donker’ over een opa die verstoppertje speelt mijn z’n kleinkinderen. Dat was voor ons de aanleiding om in onze klas ook allerlei verstopspelletjes te gaan spelen. In de letterhoek moesten we op zoek gaan naar woorden die verstopt waren in het huis van opa Brom. Onze poppenhoek werd het huis van oma en opa waar we konden blijven logeren. En in onze bewegingshoek moesten we met de robot de juiste weg naar het huis van oma en opa programmeren.

Omdat onze oma’s en opa’s heel goed voor ons zorgen, maar ook omdat we ze nu misschien wat minder zien dan we zelf zouden willen knutselden we voor hen ook een verrassing. Want oma en opa, wij houden van jullie met elk stukje van ons hart!

Tweede en derde kleuterklas – Zegelsem